Τετάρτη, 3 Δεκεμβρίου 2014

Σύνοψη Εισήγησης βουλευτή Κέρκυρας του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανου Σαμοΐλη στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για τον Προϋπολογισμό του 2015

Σύνοψη Εισήγησης βουλευτή Κέρκυρας  του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανου Σαμοΐλη στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για τον Προϋπολογισμό του 2015

Η ερμηνεία του φετινού προϋπολογισμού κινείται στην ίδια λογική θριαμβολογίας του προηγούμενου χρονικού διαστήματος. Κατά την άποψη μας η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Μπροστά μας έχουμε έναν προϋπολογισμό - φούσκα, έτοιμο να εκραγεί. Ένα προϋπολογισμό που δομείται πάνω στη δημιουργία άκαμπτων μορφών ανεργίας, την οριακή συμπίεση των κοινωνικών δαπανών και τη μονιμοποίηση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Οι προβλέψεις για ανάπτυξη μεταφράζονται ως η άλλη όψη της ύφεσης στο ίδιο νόμισμα της κρίσης. Οι προβλέψεις για μεγαλύτερα επίπεδα φορολογικών εσόδων και υψηλών πλεονασμάτων, αντανακλούν σκληρές περιστολές στις δαπάνες για κοινωνικό κράτος, για στοχευμένες δημόσιες επενδύσεις, για στήριξη της εργασίας και των  συντάξεων, ενώ η διαχείριση του χρέους συνεχίζει να κινείται σε δυσθεώρητα ύψη, κατά πολύ υψηλότερα από αυτά πριν το μνημόνιο.
Σημειώνεται πως η ασταμάτητη συμπίεση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών κλονίζει μήνα με τον μήνα την πορεία των δημοσίων εσόδων, τσακίζοντας την φοροδοτική ικανότητα των αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων.
·         Μέσα σε ένα μήνα τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εφορία αυξήθηκαν κατά 1,2 δις ευρώ.
·         Από τις αρχές του έτους οι φορολογούμενοι έχουν αφήσει απλήρωτους φόρους ύψους 11 δις ευρώ.
·         Από τον Ιανουάριο του 2014 μέχρι και το Οκτώβριο συσσωρεύεται περίπου 1 δις ληξιπρόθεσμα χρέη για κάθε μήνα.
·         Τα συσσωρευμένα ληξιπρόθεσμα χρέη ως το τέλος του περασμένου έτους φτάνουν τα 60,3 δις ευρώ με αποτέλεσμα οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές να αγγίζουν πρωτόγνωρα επίπεδα, ύψους 71,5 δις ευρώ!  
Από την άλλη, η αναδιανομή του παραγόμενου πλούτου κινείται ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση από αυτήν που θα έπρεπε. Ενώ η συνολική εικόνα της φορολογικής πολιτικής παρουσιάζει αθροιστικά επί των έμμεσων και άμεσων φόρων σχεδόν 1,5 δις επιπλέον φόρους, ο μοναδικός τομέας που αποκλιμακώνεται φορολογικά είναι η φορολογία της μεγάλης κερδοφορίας των επιχειρήσεων.
·          Το εισοδηματικό μερίδιο των μισθών στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν μειώνεται όλο και περισσότερο, σε αντίθεση με το μερίδιο των κερδών που παρουσιάζει μέσα στα χρόνια της ύφεσης διαδοχικές αυξήσεις.
·          Η ένταση των ιδιωτικοποιήσεων της δημόσιας περιουσίας στους κλάδους των μεταφορών, της ενέργειας και της ακίνητης περιουσίας, βαθαίνει τη συγκεκριμένη κατάσταση.
·          Το κράτος μεταβιβάζει στον ιδιωτικό τομέα τις βασικότερες διαχειριστικές αρχές του παραγόμενου πλούτου και η κοινωνία παραμένει απροστάτευτη από την ανθρωπιστική κρίση που παράγει η ακόρεστη αναζήτηση της μεγιστοποίησης του κέρδους.
Πιο συγκεκριμένα, στον τομέα των δημοσίων δαπανών οι χαρακτηριστικότερες περικοπές εντοπίζονται στους τομείς της εργασίας, της υγείας, της παιδείας και του πολιτισμού. Οι συνολικές μεταβιβάσεις του τακτικού προϋπολογισμού στον ενοποιημένο κοινωνικό προϋπολογισμό εμφανίζονται φέτος μειωμένες κατά 1,6 δις ευρώ, ενώ παράλληλα καταργούνται οι μη ανταποδοτικοί πόροι.
1.      Η χρηματοδότηση του Υπουργείου Εργασίας υπολείπεται σε σχέση με το 2014 κατά 110 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η αρνητική μεταβολή από το 2013 ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια.
2.      Η εσωτερική κατανομή των πόρων είναι ακόμη πιο χαρακτηριστική. Το αρνητικό ταμειακό ισοζύγιο των ασφαλιστικών είναι περισσότερο από ένα δις ενώ το 2014 κυμαίνεται στα 800 εκατομμύρια. Οι βασικές περικοπές εντοπίζονται στις μεταβιβαστικές πληρωμές και στις πληρωμές που αντικρίζονται από πραγματοποιούμενα έσοδα.
3.     Οι επικουρικές συντάξεις που χορηγούν οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης μειώνονται κατά 165 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο αντίκτυπος των επερχόμενων μέτρων που βρίσκονται ήδη πάνω στο τραπέζι. Την ίδια στιγμή που τα ασφαλιστικά ταμεία υποφέρουν από την ριζική πτώση των εισοδημάτων και την όλο και μεγαλύτερη αύξηση της μαύρης και ελαστικής απασχόλησης, η κυβέρνηση αφαιρεί τους ήδη ελάχιστους πόρους που αποδίδονται στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ). Το 2015 η χρηματοδότηση του ΣΕΠΕ θα υπολείπεται σχεδόν 3 εκατομμύρια ευρώ, με τις κύριες περικοπές να βρίσκονται στις καταναλωτικές και σύνθετες δαπάνες. Όταν υπό συνθήκες εργασιακής ανασφάλειας, περικόπτεις ριζικά τα λειτουργικά έξοδα των φορέων που καλούνται να ελέγξουν την εργοδοτική αυθαιρεσία, είναι σαφές ποιον εξυπηρετείς και ποιον θες να χτυπήσεις.
Στο Υπουργείο Υγείας τα πράγματα βρίσκονται σε ακόμη χειρότερη κατάσταση.
1.      Οι συνολικές περικοπές για το 2015 αγγίζουν σχεδόν τα 340 εκατομμύρια, ενώ σε σχέση με τις δαπάνες του 2013 οι μειώσεις ξεπερνούν το 40%. Στην εσωτερική αναδιανομή του Υπουργείου ο μεγάλος χαμένος είναι το δημόσιο νοσοκομείο. Περισσότερο από 500 εκατομμύρια ευρώ αφαιρούνται από τα δημόσια νοσοκομεία και τους υπόλοιπους φορείς υγείας.
2.      Πενιχρά ποσά αποδίδονται για την αντιμετώπιση κρισιμότατων προβλημάτων που κατά την διάρκεια της κρίσης βρίσκονται σε έξαρση. Έτσι για παράδειγμα οι πόροι που διατίθενται στον Εθνικό Συντονιστή για την αντιμετώπιση των Ναρκωτικών βρίσκονται στο αμελητέο επίπεδο των 130 χιλιάδων ευρώ (περίπου ίδιο με το 2014) με παράλληλη μείωση κατά 35% των λειτουργικών του εξόδων. Μειωμένη κατά 11 εκατομμύρια ευρώ θα είναι και η χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων την στιγμή που ο συγκεκριμένος φορέας επιβαρύνεται με καθήκοντα όπως η λειτουργία μονάδων ειδικών λοιμώξεων, η αντιμετώπιση έκτακτων κινδύνων για την δημόσια υγεία καθώς και η υποστήριξη ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων του πληθυσμού.      
Η επίθεση που δέχεται ο τομέας της Παιδείας απλώνεται σε όλες τις βαθμίδες της. Οι αθροιστικές περικοπές στους διατιθέμενους πόρους του Υπουργείου Παιδείας για το 2015, αγγίζουν τα 300 εκατομμύρια ευρώ.
1.       Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση  οι μειώσεις αγγίζουν τα 120 εκατομμύρια ευρώ (-7,3%) με τις συντάξεις και τις αποδοχές να δέχονται ισχυρά πλήγματα.
2.       Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση συμπιέζεται κατά 42 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε σχέση με το 2013 η χρηματοδοτική απόκλιση φτάνει τα 300 εκατομμύρια.
3.       Η ανώτατη εκπαίδευση θα δεχτεί για το 2015 περικοπές των 70 εκατομμυρίων ευρώ (-3,3%) με τα  πανεπιστήμια να βρίσκονται εδώ και καιρό πλέον σε κρίση ακόμη και στο επίπεδο των λειτουργικών τους αναγκών.  
Οι δαπάνες που σχετίζονται με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού βαίνουν και αυτές μειούμενες κατά 37 εκατομμύρια. Η διάρθρωση των περικοπών καταγράφεται στον τομέα του αθλητισμού και των υποδομών, στο Εθνικό Συμβούλιο για την Καταπολέμηση του Ντόπινγκ  αλλά και στις διάφορες Υπηρεσίες Πολιτισμού.
Τα προαναφερθέντα στοιχεία έρχονται να επιβεβαιωθούν αν προχωρήσουμε την ανάλυση του προϋπολογισμού στον τομέα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Περιφερειακών Υπηρεσιών.
1.       Οι αθροιστικές περικοπές των κρατικών πιστώσεων σε συνολικά 58 Νομούς της χώρας, από 96 εκατομμύρια ευρώ το 2014 πέφτουν στα 34 εκατομμύρια. Μια αρνητική μεταβολή που ξεπερνά το 65% των συνολικών δαπανών του προηγούμενου έτους.
2.       Οι συνολικές πιστώσεις στον Τακτικό Προϋπολογισμό για του Δήμους εμφανίζονται και αυτές μειωμένες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα το 163 εκατομμύριων ευρώ που αντλούνται, μέσα από τις απολύσεις και τις διαθεσιμότητες υπαλλήλων στην τοπική αυτοδιοίκηση.
3.      Οι Συνολικές πιστώσεις στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της χώρας εμφανίζονται μειωμένες σε σχέση με το 2014 κατά 33 εκατομμύρια ευρώ. Σε καμία από τις επιμέρους πιστώσεις κατά ειδικό φορέα δεν υπάρχει αυξημένη χρηματοδότηση.
Στο μέτωπο του Δημόσιου Χρέους, ο ισχυρισμός της κυβέρνησης πως καταφέρνει μια απομείωση έξι ποσοστιαίων μονάδων, αδυνατεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού για το 2015 το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης θα συνεχίζει να βρίσκεται σε τεράστια ύψη, της τάξεως του 173,8% του ΑΕΠ με τις δαπάνες για αποπληρωμή των τόκων να αυξάνονται σε απόλυτα νούμερα. Παράλληλα οι κρατικές δαπάνες για εξόφληση μεριδίων του βραχυπρόθεσμου χρέους κινούνται σε τεράστια ύψη, γεγονός που μας βάζει σε αμφιβολίες για την ίδια την πορεία του ταμειακού ισοζυγίου.
Μέχρι και σήμερα η διαχείριση του Δημόσιου Χρέους αντιμετωπίζει την ίδια κρίση στρατηγικής. Είναι η εγγενής αδυναμία οποιουδήποτε κράτους να μειώνει το εθνικό του χρέος, συνδυάζοντας αλλεπάλληλα μέτρα λιτότητας, υψηλά πλεονάσματα και παράλληλα να είναι σε θέση να διασφαλίζει σε μακροχρόνιο επίπεδο υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Για την ακρίβεια αμφιβάλλω αν έχει υπάρξει ιστορικό  παράδειγμα χώρας που να κατάφερε να συνδυάσει όλα τα προαναφερθέντα.

Συμπερασματικά
Ο προϋπολογισμός του 2015 συνεχίζει να αναπαράγει τα ίδια αδιέξοδα των προηγούμενων ετών του μνημονίου και της λιτότητας. Στηρίζεται πάνω στις τεράστιες περικοπές δαπανών στο κοινωνικό κράτος, αδιαφορεί για το τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας και της υποτίμησης των μισθών, επιφέρει νέες περικοπές στις συντάξεις και πνίγει οικονομικά την τοπική αυτοδιοίκηση.
Παράλληλα ενώ υποτίθεται μας παρουσιάζει πλεόνασμα παραγόμενου πλούτου μέσα από προβλέψεις για ανάπτυξη, τα ασθενή κοινωνικά στρώματα βλέπουν το βιοτικό τους επίπεδο να χειροτερεύει. Η αναδιανομή του πλούτου συνεχίζει να κινείται από κάτω προς τα πάνω, με την κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων να βρίσκεται στο απυρόβλητο.
Ως ΣΥΡΙΖΑ οφείλουμε να σταθούμε απέναντι σε μια κυβερνητική πολιτική που στο όνομα μιας επίπλαστης και δήθεν χρηστής δημοσιονομικής πολιτικής, οι κοινωνικές ανάγκες μένουν στο περιθώριο.

Στέφανος Σαμοΐλης
Βουλευτής Κέρκυρας του ΣΥΡΙΖΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου